november / december 2020

Stemverklaring verruimen winkeltijdenverordening 2020

In de raadsvergadering van 26 november werd de raad gevraagd in te stemmen met een verruiming van de winkeltijdenverordening rondom kerst en nieuwjaar. De ChristenUnie heeft bij het geven van haar stem, de volgende verklaring afgelegd:

De ChristenUniefractie erkent dat we in uitzonderlijke tijden leven en dat we ons bevinden in bijzondere omstandigheden. De decembermaand van 2020 is in alle opzichten anders dan anders.

Op de tijden dat er in dit raadsvoorstel gevraagd wordt om extra opening van supermarkten, zullen er extra kerkdiensten zijn om iedereen de kans te bieden een dienst bij te wonen en daarnaast te voldoen aan de maatregelen: met dertig mensen, op anderhalve meter van elkaar en met een mondkapje op.

Ook in de zorg worden er dan extra diensten gedraaid. Bestelschema’s voor thuisbezorgen van boodschappen zitten vol. Ook voor mensen die extra diensten draaien in de zorg. Of bij de hulpdiensten. Of voor mensen die vanwege hun gezondheid de deur echt niet uit kunnen of mogen.

De ChristenUnie doet een dringende oproep aan de supermarkten om te waken voor de gezondheid van hun personeel. Omdat ieder mens minstens één aaneengesloten dag per week echt rust nodig heeft.

Gelet op deze uitzonderlijke tijden en bijzondere omstandigheden zal de ChristenUnie dit jaar bij hoge uitzondering dus instemmen met dit voorstel. En net zoals het CDA te vragen om een evaluatie, bij voorkeur in het eerste kwartaal van volgend jaar.

Felicitaties voor Michel!

In de raadsvergadering van 26 november jl. nam Bas Wienbeld (VVD) afscheid. De ChristenUniefractie heeft veel jaren met veel plezier met hem samengewerkt. Die waardering hebben wij ook naar Bas uitgesproken.

Na het vertrek van Bas zijn er drie posities vacant geworden.

Anouk Noordermeer (VVD) neemt zijn plek over in de Auditcommissie, Ernst Jan Straver (PvdA) schuift op van vice-voorzitter naar voorzitter van diezelfde Auditcommissie. De positie van plaatsvervangend voorzitter van de raad is (eveneens unaniem) gegeven aan Michel du Chatinier.

In dit filmpje ziet u hoe de fractie hem feliciteert na zijn benoeming:

Felicitatie Michel_Moment.jpg

Tiny houses

Er is krapte op de woningmarkt, dit is te merken bij starters en alleenstaanden, die goedkope goede huisvesting zoeken.
Deze groep zoekt vaak geen grote woning met meerdere kamers maar hebben voldoende aan een kleine betaalbare woningen.

De ChristenUnie heeft daarom meegewerkt aan het raadsinitiatief om extra in te zetten op tiny houses. Het gaat hierbij om kleinere gestapelde woningen in een complex. Dit kan nieuwe bouw zijn, maar ook tijdelijke woningen op braakliggende terreinen of in leegstaande gebouwen. We hebben aangegeven dat de woningen wel moeten aansluiten bij hun omgeving en niet op uithoeken of industrieterreinen gerealiseerd moeten worden. We hebben ook aangegeven dat voor locaties niet alleen naar Alphen stad gekeken worden, maar ook naar de kernen, want daar is ook behoefte aan dit soort woningen.